• Vakliteratuur voor onderwijsprofessionals
  • Veilig winkelen

Fijne zomervakantie!

We wensen je heel plezier tijdens je vakantie, wat je ook gaat doen. Deze zomer zitten wij niet stil; we gaan kijken of we weer aanwezig kunnen zijn op beurzen en congressen. Want we willen je graag weer ontmoeten. Je kennis laten maken met alle mooie boeken en magazines die we uitgeven. Ook zijn we druk met nieuwe uitgaves en herdrukken. Natuurlijk blijven we je informeren. Ontvang jij onze nieuwsbrief al? Zo ben je altijd op de hoogte.

Wil je je bestelling in de zomervakantie op je prive-adres laten bezorgen? Geen probleem, geef aan wat het afleveradres moet zijn.
Graag tot in het nieuwe schooljaar!

 

Agenda voor Docenten 2021 – 2022

De Agenda voor Docenten voor schooljaar 2021-2022 is leverbaar! De wensen voor verbetering, vanuit het onderwijsveld, zijn verwerkt. Handig, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk (en een prachtige omslag).

Wist je dat we ook een Mentorboekje hebben?

Dit boekje biedt mentoren en teamleiders in het voortgezet onderwijs inspiratie voor het inrichten van hun mentorlessen en ouderavonden. In combinatie met de Agenda voor Docenten zorg je voor een gestructureerd en overzichtelijk nieuw schooljaar!

Agenda voor Docenten 2021 – 2022

Heb jij ‘m al besteld? Als je nu besteld, heb je de agenda voor de zomervakantie in huis.

Steeds meer mensen gaan over naar een digitale agenda, maar hoe handig is een papieren agenda (nog steeds)? Schrijf even die handige website op. Of dat ene boek wat je collega je adviseerde of de verjaardagen van je mentorklas. DE agenda voor docenten in het voortgezet onderwijs. Met een gebruiksvriendelijke indeling, ruimte voor roosters en handige cijfer- omrekentabellen en heel veel notitieruimte. De agenda is dan ook ontwikkeld op basis van docenteninput – en tips. Met als uitkomst een uitgekiende agenda die vooral heel nuttig en handig is!

Column – Examen

Geen knuffels of mascottes. Knuffels zijn uit. Een paar jaar geleden stond de zaal vol met beertjes, hamsters, poezen of stokstaartjes, maar nu niet één meer. Wonderlijk. Wat zegt het over deze generatie?

Herman komt binnen, de eindexamensecretaris. Dit is de laatste echte functie in een school. Het woord zegt het al. Schoolleiders, teamleiders, coördinatoren en docenten zijn allemaal een beetje  vage autoriteits-figuren vergeleken bij de eindexamensecretaris. Herman komt binnen met ontzagwekkende pakken examens in blauw plastic, die hij voor zich op een tafeltje kwakt. Hij verheft zijn stem en het is meteen stil in de zaal. Herman heeft zoveel routine als secretaris en doet alles met zo’n vanzelfsprekend gemak: “geen telefoon, maak je flesje prik of je blikje nu even open (collectief geklik en gesis), denk aan het laatste kwartier et cetera.” Daarna het uitdelen: flitsende scharen door blauw plastic, hup aanpakken: “Jij doet de opgaven en jij de bijlage…. ja achter elkaar.. eerst de opgaven uitdelen en dan de bijlagen …. nee, geen ‘ja maar…’, gewoon doen, zo moeilijk is het niet.”  Vriendelijk en beslist.

Ik kijk er naar met bewondering. Misschien zien we hier ook wel een driedimensionaal hologram van Herman, zoals ze dat geprojecteerd hebben van Michael Jackson en hebben wij dat niet in de gaten. Misschien iets voor de toekomst als Herman met pensioen gaat.

Daarna is het doodstil en er heerst totale aandacht. Iedereen leest of schrijft.

Ik ben surveillant en kijk peinzend de zaal in. Ik word verondersteld niets anders te doen dan staren en peinzen. Niet lezen of schrijven, niet op de iPad en ook niet stiekem op de telefoon, nee, alleen maar zitten en opletten en onmiddellijk reageren als een leerling een extra blaadje nodig heeft. Soms gaat een vinger de lucht in van iemand die moet plassen. Ik sta op en loop mee van de surveillanceplek tot de deur van de kleedkamer en houd daar de wacht over de plassende leerling. Dat is een stukje lopen van drie meter. Gewoon doen! Het is protocol. Het is eindexamen!

Staren en peinzen. Ik kijk naar leerlingen die ik nog zie zitten vijf jaar geleden tijdens de eerste les biologie in de eerste klas. Kinderen vol verwachting, die niet konden wachten om hun vinger op te steken of hun mond open te doen. Vol met vragen. Ten slotte zitten ze hier: Doodstil en ingespannen. Eindelijk zitten ze op hun plek, houden hun mond en doen wat we van ze verlangen. Eindexamen.

Verrek. Daar zit Lotte. Zij heeft haar pen neergelegd en leunt achterover op haar stoeltje. Zij kijkt rond en is duidelijk niet bezig. Zij steekt boven alle gebogen ruggen en hoofden uit en vangt mijn blik. Zij glimlacht, niet bevreesd, niet gehaast, maar gewoon zichzelf. Ik weet niet of zij nog verder zal gaan. Misschien heeft zij besloten om het hier maar bij te laten, omdat het een mooie dag is en dat het allemaal wel goed komt in het leven, ook zonder examen.

Het is een mooi beeld. Een zaal vol zwoegers en één meisje dat glimlachend zit te staren naar de wolken die voorbij zeilen in de raampjes boven in de gymzaal.

Frans Ottenhof (auteur van o.a. ‘Wat doen goede leraren anders’) geeft ons een kijkje in de fascinerende leefwereld van het voorgezet onderwijs. 

Ons Amsterdam

Ons Amsterdam is een geïllustreerd maandblad voor een breed publiek over heden en verleden van Amsterdam met artikelen en nieuws over de stad en de Amsterdammers. 

Het magazine belicht alle aspecten van het stadsleven: buurtleven, monumenten, politiek, kunst, sport, architectuur, sociale bewegingen, natuur, archeologie, theater, economie, vervoer, muziek, bekende Amsterdammers. het magazine verschijnt 10 keer per jaar. 

Meld je nu aan en profiteer van introductiekorting en cadeaus!

1 jaar (10 nrs) voor slechts € 65,00 € 39,95 en als je voor € 10,00 extra korting kiest, heb je al een jaarabonnement voor slechts € 29,95!

Geschiedenis Magazine

De geschiedenis herschrijft zichzelf voortdurend. Overwinningen blijken nederlagen, lafaards blijken helden, eeuwenoude raadsels worden opgelost of brengen nieuws raadsels voort. In ieder nummer trakteert Geschiedenis Magazine jou op talloze boeiende, fraai geïllustreerde verhalen over de pre-historie, oudheid, middeleeuwen, Gouden Eeuw, de beide wereldoorlogen en nog veel meer. Geschreven door experts die alles weten over hun onderwerp en er meeslepend over kunnen vertellen. Ook ideaal voor elke geschiedenisdocent, als lesmateriaal of ter inspiratie bij de lesvoorbereiding.

Neem een jaarabonnement op Geschiedenis Magazine en betaal het eerste jaar € 39,95! 

Boeken speciaal downloaden

We vinden het belangrijk om kennis te delen. Kennis die voor jou, als docent, van waarde is. Daarom is een aantal van onze boeken speciaal te downloaden. Klik op een van onderstaande links of ga naar Didactiefonline.nl

Daarnaast zijn al deze boeken natuurlijk ook als papieren versie te bestellen in onze webshop. 

Van Twaalf tot Achttien

Loopt bij jou het onderwijsbloed door de aderen?

Laat je vakkundig informeren, inspireren en motiveren door Van Twaalf tot Achttien. In Van Twaalf tot Achttien verschijnen artikelen over onderwijszaken die de professionals in het voortgezet onderwijs dagelijks bezighouden. Vorm en inhoud van dit praktijkblad geven uiting aan de cultuurverandering die het voortgezet onderwijs doormaakt. In elke editie ook uitgebreid aandacht voor pedagogisch-didactische onderwerpen.

Van Twaalf tot Achttien is het enige vakblad dat gaat over het vak dat de leraar heeft en niet over het vak dat hij/zij geeft!

Neem een jaarabonnement en betaal het eerste jaar € 49,95. 

  • 1e jaar € 49,95 inclusief welkomstcadeau. Na het kennismakingsjaar betaal je € 72,50.
  • Proefabonnement € 14,95. Je ontvangt dan 2 nummers. 
  • Studentenabonnement: € 42,50 voor het 1e jaar. Daarna gaat je abonnement over in een regulier abonnement voor € 52,50 per jaar.
  • Losse nummers € 9,95 (inclusief verzendkosten)

Didactief

Didactief brengt onderzoek en praktijk met elkaar in contact. Lees over de laatste onderzoeksresultaten en de nieuwste trends.

Ontdek hoe de ideeën en oplossingen die de wetenschap aandraagt zich houden in de klas, krijg meer inzicht in gedrag en interesses van leerlingen en doe talloze nieuwe ideeën op. Het eerste jaar ontvang je al tien nummers en toegang tot alle online artikelen voor slechts € 49,95. Na het kennismakingsjaar betaal je € 67,50. 

  • Ontvang een welkomstcadeau bij het afsluiten van een jaarabonnement
  • Toegang tot het online archief
  • Betaal als student het eerste jaar slechts € 42,50. Daarna betaal je het reguliere abonnement van € 52,50. 
  • Liever een digitaal abonnement? Voor € 35,00 per jaar lees je overal en altijd Didactief. 

Word abonnee en geniet van alle voordelen

 

Column – Leerlingen met een talent

In korte tijd staat er een kringetje bewonderaars te luisteren. Dat zouden zij ook wel willen, pianospelen. Het gaat niet alleen om de muziek, maar ze  bewonderen ook de kunde, het piano kunnen spelen. Op school scoor je niet met een negen voor muziekgeschiedenis, maar wel met een stukje Chopin.

Zij weten dat je er veel en lang voor moet oefenen. Er is 10.000 uur oefening nodig om een goede pianist te worden. Wanneer heeft een mens daar nu tijd voor? Als je met pensioen bent, maar dan is het te laat. Als je volwassen bent is er werk en het gezin en de familie en vrienden. Maar als je vijftien bent en je gaat er voor, dan ga je 10.000 uur wel halen. Zodoende zie je pubers veranderen in talentvolle muzikanten, gamers, sporters, of andere experts.

Waar halen zij de tijd vandaan? Dat gaat vaak ten koste van het schoolwerk en in het algemeen bestaat daar ook wel begrip voor, ook bij het onderwijzend personeel. Als je maar mooi speelt.

Randy heeft er 7 jaar over gedaan om niet zijn havo-diploma te halen. Hij verlaat nu de school met een deelcertificaat. Meer konden we hem echt niet meegeven na twee jaar eindexamen. Wij gaan Randy erg missen. Hij heeft zich ontwikkeld tot vaste sessiemuzikant en begeleider van talloze leerlingen die hier de afgelopen jaren hun schuchtere stappen op het podium zetten om hun eerste liedje te zingen. Een multi-instrumentalist die ook de geluidstechniek erbij deed en de laatste jaren in elke schoolmusical meespeelde. Spelen, spelen, spelen, hij heeft de 10.000 uur ruimschoots gehaald. Hij had echt geen tijd voor school. Bij het afscheid geeft hij mij zijn business- kaartje: Randy Klauwer. Saxofonist.

Ander voorbeeld: Ricardo. Hij zit in 4 havo, hij is vorig jaar blijven zitten en nu moet hij van school, omdat de cijfers dramatisch zijn. Hij weet heel veel van slangen. Hij heeft drie reuzenpythons op zijn kamertje in een Purmerendse doorzonflat en in het weekend gaat hij de hei op om adders en andere slangen te zoeken. Ricardo laat mij foto’ s zien van Ricardo die het gif van een adder melkt, kopje stevig in de houdgreep en de scherpe tandjes waar het gif afdruppelt. Voor de Universiteit van Leiden. Ik ben bioloog, maar ik doe het Ricardo niet na, want je hebt echt veel authentieke natuurkennis nodig om een nest adders te vinden. Ricardo wil herpetoloog worden en dat gaat hem vast wel lukken. Voorlopig wordt het MBO dierenverzorging.

Er zou op school meer ruimte moeten zijn voor leerlingen die iets kunnen. Op wat voor gebied dan ook. Voor Maaike die een boek aan het schrijven is. Voor Robert die een vlot heeft gebouwd, waarmee hij de Loire af gaat zakken in de zomer. Voor Sanne die deze zomervakantie weer drie weken in een weeshuis in de Oekraïne gaat helpen.

Frans Ottenhof (auteur van o.a. ‘Wat doen goede leraren anders’) geeft ons een kijkje in de fascinerende leefwereld van het voorgezet onderwijs.