Vooroordelenspel (hoog)begaafdheid (Senior)

€ 16,50

Beschikbaarheid: Op voorraad

Vooroordelenspel (hoog)begaafdheid (Senior)

Auteur: Suzanne Sjoers

 

Productbeschrijving

Samen vooroordelen over hoogbegaafdheid ontmaskeren.

"(Hoog)begaafde leerlingen zijn sociaal onhandig." Vraag een willekeurige voorbijganger welke beelden hij heeft over (hoog)begaafdheid en er is grote kans dat hij iets noemt dat geen algemeen kenmerk van (hoog)begaafdheid is. Wat voor die voorbijgangers geldt, blijkt vaak ook van toepassing op leraren, ouders en op leerlingen zelf. Over (hoog)begaafdheid circuleren beelden en associaties die meestal maar voor een deel daarmee te maken hebben of verwijzen naar een generalisatie van een enkele ervaring. Wie bijvoorbeeld denkt dat alle (hoog)begaafde kinderen pushende ouders hebben, heeft last van een dergelijk vervormd beeld en zal daardoor niet op een adequate manier met hoogbegaafde kinderen (en hun ouders) omgaan. 

Sascha Brasz, Dolf Janson en Suzanne Sjoers, hebben op grond van dit soort ervaringen besloten hieraan iets te doen. Daarom hebben zij een spel samengesteld, waarin een flinke verzameling vooroordelen over (hoog)begaafdheid bij elkaar is gebracht. Er is een Senior-versie van het spel voor volwassenen en een Junior-versie voor leerlingen. De Junior-versie bevat een serie uitspraken voor basisschoolleerlingen en een deel uitspraken voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs. De bedoeling van dit spel is om in schoolteams, op ouderavonden of in de klas het gesprek op gang te brengen over wat nu echt de kenmerken en behoeften van (hoog)begaafde kinderen zijn, en hoe vertekende beelden een juiste aanpak in de weg kunnen staan.
 
Het Vooroordelenspel (hoog)begaafdheid Senior heeft op veel scholen het gesprek over (hoog)begaafdheid op een speelse wijze op gang gebracht. Scholen hebben zo de bij hen levende vooroordelen ontmaskerd en samen met APS de stap gemaakt om op basis van de juiste kennis een succesvol (hoog)begaafdheidsbeleid op te zetten.

Het Vooroordelenspel (hoog)begaafdheid Junior bevat een aantal uitspraken van leerlingen over (hoog)begaafdheid. Sommige uitspraken zijn waar (feit), andere zijn niet waar (vooroordeel). Doel van het spel is om de feiten over (hoog)begaafdheid te ontdekken en zo het gesprek over (hoog)begaafdheid in de klas op gang te brengen.